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… And We Came Out To See Once More The Stars
est un documentaire déployé dans l’espace du Tbilissi Photography and Multimedia Museum.

"we climbed, he firts i behind, until
through a small round opening ahead of us
i saw the lovely things the heavens hold
and we came out to see once more the stars"

Dante, "the divine comedy", Inferno XXXIV

Cette exposition est une recherche documentaire sur les conséquences du conflit de 2008 entre la Géorgie, l’Ossétie du Sud et la Russie, dix après.
Pour documenter cette expérience, nous nous sommes rendus, avec Nestan Nijaradze puis avec Tako Robakidze le long de la frontière qui sépare l’Ossétie du Sud de la Géorgie, dans ce vide instable où les lignes de frontières sont mouvantes. Nous avons marché à la rencontre des habitants de ces lieux, recueillis leurs paroles, filmé la réalité de ces êtres abandonnés de tous. Puis à notre retour, nous avons convié différents artistes de Tbilissi à participer à l’aventure.

Ce documentaire déployé dans l’espace est composé de différentes séquences qui proposent aux spectateurs un point de vue artistique sur l’histoire du conflit mais aussi un regard contemporain sur les habitants vivant dans une très grande précarité voir misère, le long de la ligne. Ces habitants sont oubliés de tous, même des habitants de la capitale Tbilissi qui se situe pourtant à une cinquante de kilomètres de la zone.
Le dispositif spatial de l’exposition permet aux spectateurs une grande liberté de mouvement. C’est par leurs circulations que les séquences de ce documentaire spatiale vont s’associer.

Cette exposition collaborative est composée par :
Nestan Nijaradze : commissaire de l’exposition et directrice du TPMM assitée d’Elina Valaite
Christian Barani : co-commissaire de l’exposition et artiste invité
Andro Eradze, Tamar Lisiak, Lado Lomitashvili et Tako Robakidze : artistes


Œuvres présentées par Christian Barani :
- une poésie réaliste sur la vie quotidienne le long de la frontière sous forme d’un film installation composé de 3 écrans synchronisés. 40 min

- une vidéo sur la notion de frontière. 15 min

- un montage d’images d’archives des années 1950 et 1960 montrant le lien historique entre l’Ossétie du Sud et la Géorgie et pointant l’importance de la politique de l’URSS dans cette décomposition de la Géorgie.

- une performance activée par Tamar Lisiak mettant en scène les témoignages d’une quinzaine d’hommes et de femmes déplacées lors du conflit.

Extraits du film installation

Extrait de la vidéo Frontière

Les images d’archives projetées sur un rideau noir.

Tamar Lisiak devient un "vecteur" des victimes du conflit de 2008. Sur un pilier, sur un carnet de feuilles blanches, elle écrit de mémoire les témoignages . Un fois le témoignage écrit, elle les épinglent de l’autre côté du pilier les donnant à lire aux spectateurs.


Œuvres présentées par les artistes de Tbilissi

Tako Robakidze, une installation photographique composée de 150 photographies prises sur une durée de trois ans le long de la frontière et formant une ligne lumineuse découpant l’espace d’exposition.

Andro Eradze : une installation vidéo 3 moniteurs sur l’impossibilité de dialogue entre la Russie et la Géorgie.

Lado Lomitashvili, une installation murale composée d’une grande photographie de l’intérieur d’une maison abandonnée suite à la guerre et de gravures récupérées sur place représentant des graffitis dessinés par des militaires lors du conflit.

Des photographies du conflit de 2008 prises par de nombreux photographes témoignant de la violence du conflit et de sa rapidité. Ces photographies sont projetées sur un écran de cinéma. Le montage a été réalisé par Tako Robakidze


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… And We Came Out To See Once More The Stars
is a documentary deployed in the Tbilissi Photography and Multimedia Museum space

"we climbed, he firts i behind, until
through a small round opening ahead of us
i saw the lovely things the heavens hold
and we came out to see once more the stars"

Dante, "the divine comedy", Inferno XXXIV

This exhibition is a documentary research on the consequences of the 2008 conflict between Georgia, South Ossetia and Russia, ten years later.
To document this experience, we went, with Nestan Nijaradze and then with Tako Robakidze along the border that separates South Ossetia from Georgia, in this unstable void where the border lines are shifting. We walked to meet the inhabitants of these places, gathered their words, filmed the reality of these abandoned beings of all.
Then when we returned, we invited different artists from Tbilisi to participate at the exhibition.

This documentary deployed in space is composed of different sequences that offer the spectators an artistic point of view on the history of the conflict but also a contemporary view on the inhabitants living in a very precarious see misery, along the line. These inhabitants are forgotten by all, even by the inhabitants of the capital Tbilisi, which is located about fifty kilometers from the area.
The spatial device of the exhibition allows the spectators a great freedom of movement. It is through their circulation that the sequences of this space documentary will be associated

This collaborative exhibition is composed by :
Nestan Nijaradze : curator of the exhibition and director of the TPMM assitée d’Elina Valaite
Christian Barani : co-curator of the exhibition and guest artist
Andro Eradze, Tamar Lisiak, Lado Lomitashvili and Tako Robakidze : artists


Works presented by Christian Barani :
- a realistic poetry about daily life along the border in the form of an installation film composed of 3 synchronized screens. 40 min

- a video on the concept of border. 15 min

- a editing of archival images from the 1950s and 1960s showing the historical link between South Ossetia and Georgia and pointing out the importance of USSR policy in this decomposition of Georgia.

- a performance activated by Tamar Lisiak depicting the testimonies of some 15 men and women displaced during the conflict.

extract from the film installation

extract from the video Border

Archival images projected on a black curtain.

Tamar Lisiak becomes a "vector" of the victims of the 2008 conflict. On a pillar, on a notebook of white leaves, she writes from memory the testimonies . Once the testimony is written, she pins them on the other side of the pillar giving them to read to the audience.


Works presented by Tbilisi artists

Tako Robakidze, a photographic installation consisting of 150 photographs taken over a period of three years along the border and forming a luminous line dividing the exhibition space.

Andro Eradze : a three monitors video installation on the impossibility of dialogue between Russia and Georgia.

Lado Lomitashvili, a wall installation consisting of a large photograph of the interior of an abandoned house following the war and engravings recovered on site representing graffiti drawn by soldiers during the conflict.

Photographs of the 2008 conflict taken by numerous photographers who testify to the violence and rapidity of the conflict. These photographs are projected on a cinema screen. The montage was made by Tako Robakidze


Lyrics of Nestan Nijaradze :

_ 2018 marks ten years since the Georgian-Russian War. Tbilisi Photo Festival took this milepost to examine the consequences of the conflict and subsequent occupation of the country, and to also probe the history of Georgia since independence in 1991, a period marked by armed conflicts in the territories of Abkhazia and South Ossetia.

_ The central event of the Tbilisi Photo Festival 2018 “…And We Came Out To See Once More The Stars” is an ambitious multimedia project combining video, photo, audio and texts and is “orchestrated” by French video artist Christian Barani – TPF 2018’s guest of honor. Internationally renowned for his refined style of “poesie realiste”, Barani travelled all over the Russian-Georgia war zone and documented the reality and daily life of those whose lives have been affected along the frontier of the Russian occupation line.

“…And We Came Out To See Once More The Stars” was also feature the poignant work of ten celebrated international photographers who documented the Russian-Georgian war in August 2008. Among them : Yuri Kozyrev/NOOR, Ron Haviv/VII, Lionel Charrier/MYOP, Michael Robinson Chavez, Thomas Dworzak/Magnum Photos, Justyna Mielnikiewicz/MAPS, Rena Effendi, , Olivier Laban-Mattei/MYOP, Q. Sakamaki, Bruno Stevens.

In addition, emerging Georgian artists, Lado Lomitashvili and Andro Eradze were presented their multimedia installations while Georgian photographer, Tako Robakidze ‘s“Creeping Borders” - a long- term personal project that focus on the consequences of Russian Occupation - will also be part of the opening exhibition of TPF 2018.

© Christian Barani 2021 |
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